Kvalitet & Förnyelse

9
jun

Konsten att hamna på kartan

Dr John Heeley, brittisk akademiker och chef för samarbetsorganisationen European Cities Marketing.

Dr John Heeley, brittisk akademiker och chef för samarbetsorganisationen European Cities Marketing.

Egentligen finns ju alla kommuner på kartan, men ändå ägnar så många så mycket möda åt att hamna där. Det vill säga man vill bli en kommun som det talas om och som folk reser till. En kommun som tjänar pengar på besöksnäringen. Men det är lättare sagt än gjort.

– 96 procent av Europas städer har förlorat det som placerade dem på kartan, säger Dr John Heeley, brittisk akademiker och chef för samarbetsorganisationen European Cities Marketing.

Tidigare var städer kända för vad de tillverkade. John Heely tar som exempel sin hemstad Sheffield, som var en stålstad, medan Manchester levde på bomull och Glasgow på sina varv. Svenska exempel skulle kunna vara varvsstaden Landskrona och skostaden Örebro. Nu är fabrikerna och dockorna sedan länge tomma och man måste hitta andra sätt att locka investeringar, studenter och, inte minst, besökare. Folk som kommer dit och sedan berättar för andra vilket trevligt ställe de varit på. Då gäller det att hitta sina konkurrensfördelar.

– Varje stad har sina fördelar om man tittar noga, menar John Heeley.

Det är knappast fördelar som gör att man kan ta upp konkurrensen med London och Rom om de internationella turistströmmarna. Men som kanske är tillräckliga för att locka inhemska besökare om man lyckas tala om för dem vad man har att erbjuda.

John Heeley har nyligen kommit ut med en bok som heter Inside City Tourism – A European perspective, där han beskriver hur europeiska städer använder turism för att förbättra såväl ekonomin som stadens image. Ett av de goda exempel han lyfter fram är Göteborg, för samarbetet mellan offentliga och privata aktörer, som lett till att staden fått flera stora evenemang.

– Göteborg är enastående i Europa när det gäller den typen av samarbeten, säger John Heeley.

Liksom så många andra noterar han att Sveriges andra stad lyckats bättre än huvudstaden på det här området.

– Om man är tvåa måste man anstränga sig mera, är hans förklaring.

En bidragande orsak till att besöksnäringen spelar allt större roll är lågprisflyget som gjort det möjligt för fler att resa och gjort att fler reser oftare. Till skillnad från tidigare är det inte bara havet och naturen, som lockar utan också städer. Åtminstone städer som kan erbjuda mat, boende och aktiviteter för två-tre dagars avbrott i vardagen. Det är också städer som har förutsättningar att locka kongresser. Men sådana besökare får man inte gratis.

– Det krävs marknadsföring, konstaterar John Heely, som medverkar på Kvalitetsmässan i ett seminariesamtal om besöksnäringen med Norwegians vd och koncernchef Björn Kjos.

 

LENA HÖRNGREN

 

 

0