Kvalitet & Förnyelse

19
okt

Hotellkungen som predikar miljöansvar

På vissa bilder ser han ut som en snyggt åldrande rockstjärna. På andra som någon av Norges många guldmedaljörer på skidor. I sitt hemland är Petter A. Stordalen en superkändis. I Sverige är det inte så många som känner igen honom, däremot har många bott på hans hotell och fler lär det bli. Nordic Choice Hotels satsning i Sverige fortsätter. I januari invigs Clarion Hotel Post i Göteborg, en investering på 1,3 miljarder.

Petter Stordalens karriär började med att han sålde jordgubbar på torget i Porsgrunn. Från sin pappa livsmedelshandlaren och elitbrottaren fick han lära sig grunderna för försäljning. ”Sälj de jordgubbar du har, för de är de enda du kan sälja”. En lärdom som ledde till att Petter som 12-åring utsågs till Norges bästa jordgubbsförsäljare. Idag är han ägare till Nordic Choice Hotels, som är en av Skandinaviens största hotellkedjor, och god för runt 10 miljarder kronor.

Framgångarna till trots är Petter Stordalen inte bara intresserad av affärer. Han är en ledare som talar om miljöansvar och som ställer miljökrav i stort som smått. Vid Kvalitetsmässans avslutningsprogram ger han sin syn på affärer, ledarskap och hur vi ska få ett innovativt och värdeskapande samhälle.

Du talar ofta om bärkraftig kapitalism. Vad innebär det?
På kort sikt är samhällsansvar en utgiftspost. På lång sikt är samhällsansvar en nödvändighet för att kapitalismen ska ha legitimitet och överleva. I Nordic Choice Hotels talar vi därför om att vi har tre slutrader i balansräkningen: En för samhällsansvar, en för miljö och en för ekonomisk vinst. Det är företag med sådan trefaldig slutrad som är vinnarna i framtiden.

Ditt miljöengagemang har manifesterats såväl i illegala miljöaktioner som på prestigefyllda internationella miljökonferenser. Vilka är drivkrafterna?
“There’s no business on a dead planet”. Så enkelt är det. Om jorden går åt helvete vad ska vi då med hotell till? Vi erkänner att vi är en del av en bransch som påverkar miljön. Det innebär att vi har ett ansvar. Att bidra till en bättre miljö har blivit en del av Nordic Choices identitet och vår kultur. Det arbetet och våra medarbetares engagemang är vi stolta över.

Företagskulturen inom Choice beskrevs av någon som ”en blandning mellan pingströrelsen och socialdemokraterna”. Håller du med om det och vad är i så fall styrkan i denna blandning?
Culture eats strategy for breakfast. Du kan kopiera byggnader och koncept, men du kan aldrig kopiera en kultur. De viktigaste investeringarna görs i vår företagskultur. Varje år samlar vi till exempel 2 000 medarbetare till en rejäl fest i Globen i Stockholm. Det är dyrt, men det är värt varenda krona.

Du har över 27 000 followers på Twitter. Vad ger det dig att vara aktiv på sociala medier?
Det finns ingen kanal bättre lämpad för att lyssna och för att dela kunskap än de sociala medieplattformarna eftersom ingen annan kanal inbjuder till sådan öppenhet. Här kan gästerna få ärliga rekommendationer och jag får återkopplingar som gör oss bättre.

I januari invigs Clarion Hotel Post i Göteborgs anrika posthus. Vad hoppas du att göteborgarna ska känna för detta nytillskott?
Jag vill att göteborgarna ska gå över nya Drottningtorget, komma in på vårt hotell och tänka: Här vill jag vara. Det här är ett bra ställe. Posthotellet handlar mest av allt om Göteborg. Om att göteborgarna nu får ta en av stadens praktfullaste byggnader i bruk.

Från din far fick du jordgubbsfilosofin, som varit viktig för dig. Vad vill du att dina barn ska säga att de lärt av dig?
Barn måste få gå sin egen väg och göra sina egna val. De måste få möjlighet att göra sina egna missstag. Då blir också framgågarna deras egna.

Till sist, vad är det första du gör när du kommer in på ett hotellrum?
Slänger mig på sängen och tänker: Äntligen hemma.

LENA HÖRNGREN

0