Kvalitet & Förnyelse

19
maj

Se sociala medier som en möjlighet

jarden

Joakim Jardenberg, internetchef i Helsingborg.

Joakim Jardenberg är den profilerade internetdebattören, sociala medier-experten och affärsängeln som plötsligt blev kommunal när han 2013 blev internetchef i Helsingborg. Ett steg han inte ångrat.

– Jag har inte haft så kul på jobbet på 20 år, säger han glatt.

Många talar om skillnaderna mellan att jobba kommunalt och privat. Joakim Jardenberg tror inte att det är så annorlunda att jobba i Helsingborgs stad, med 10 000 anställda jämfört med ett lika stort privat företag. En viktig positiv skillnad finns dock, som kan ha bidragit till att han nu har det så kul på jobbet.

– Det är många fler som vet varför de går till jobbet varje morgon. De brinner för att leverera nytta till dem de är till för. Företag har också sina missions och visions men inom offentlig sektor är det mer på riktigt.

Sociala medier, som är ämnet för seminariet på Kvalitetsmässan där Joakim Jardenberg deltar, spelar allt större roll, inte minst för cheferna. Det gäller att inte se detta som ett störningsmoment eller som en tidstjuv utan som en möjlighet till bättre relationer. Men det förutsätter att man förstår förändringen och förmår leva med den transparens de sociala medierna ger. Det går inte längre att uppehålla sin roll genom att hålla hårt i regelverk och policies. Den privata rollen och yrkesrollen smälter samman.

– Jag tror att vi som människor mår bra av detta, men att den övergångsperiod vi lever i nu kan vara jobbig för många, säger Joakim Jardenberg.

För att klara omställningen gäller det att vara nyfiken och ha ett utforskande arbetssätt. Våga prova och ha överseende både med egna och med andras tillkortakommanden. Även om sociala medier fortfarande kan upplevas som rätt nytt är det vissa gamla sanningar som består. Till exempel betydelsen av en tydlig rågång mellan politiker och tjänstemän.

– Sociala medier förstärker betydelsen av ömsesidig respekt för varandras roller, men det måste vara värdebaserat och förankrat i vad man gör, säger Joakim Jardenberg.

Transparensen gör att det inte går att upprätthålla en fasad.  Joakim Jardenberg brukar tala om att man ska vara ”100 procent människa”.  Arbete och fritid, publikt och privat, digitalt och livs levande, allt går i varandra och gör oss till vad vi är.

Joakim Jardenberg kommer inte att vara kommunal chef så länge till. Kontraktet med Helsingborgs stad går ut vid årsskiftet och även om jobbet är roligt slutar han som internetchef då.

– Definitivt. Jag har uthålliga kunder i näringslivet som väntar på mig, säger han.

Seminariet där Joakim Jardenberg medverkar har rubriken Chefer och sociala medier. Övriga deltagare är Solnas IT-chef Jenny Birkestad och entreprenören Erik Fors-Andrée, som bland annat driver VD-bloggen och är rådgivare till nytänkande företag.

LENA HÖRNGREN

0