Open Menu
Konferensen
Konferensen
2017 års konferensprogram
Filmklipp
UTVÄRDERING
För besökare
För utställare
För utställare
Monterbokning för 2019
Talarmöjligheter
Den Smarta Staden
Öka din synlighet på Kvalitetsmässan
VARNING FÖR EXPO GUIDE/FAIR GUIDE!
Utmärkelserna
Utmärkelserna
GötaPriset
Om GötaPriset
Folder för GötaPriset
Juryn för GötaPriset
Vinnare av GötaPriset
SveaPriset
Om SveaPriset
Folder för SveaPriset
Juryn för SveaPriset
Vinnare av SveaPriset
Sveriges DigitaliseringsKommun
Om Sveriges DigtaliseringsKommun
Folder för Sveriges DigitaliserignsKommun
Juryn för Sveriges DigitaliseringsKommun
Vinnare av Sveriges DigitaliseringsKommun
Sveriges KvalitetsKommun
Om Sveriges KvalitetsKommun
Folder för KvalitetsKommun
Juryn för Sveriges KvalitetsKommun
Vinnare av Sveriges KvalitetsKommun
Sveriges Modernaste Myndighet
Sveriges Modernaste Myndighet
Folder för Sveriges Modernaste Myndighet
Juryn för Sveriges Modernaste Myndighet
Vinnare av Sveriges Modernaste Myndighet
Delarrangemang
Om
Om Kvalitetsmässan
Tema: Det nya Sverige
Verksamhetsberättelse
Utvärdering
Restauranger
Press
Kontakt
Konferensen
Konferensen
2017 års konferensprogram
Filmklipp
UTVÄRDERING
För besökare
För utställare
För utställare
Monterbokning för 2019
Talarmöjligheter
Den Smarta Staden
Öka din synlighet på Kvalitetsmässan
VARNING FÖR EXPO GUIDE/FAIR GUIDE!
Utmärkelserna
Utmärkelserna
GötaPriset
Om GötaPriset
Folder för GötaPriset
Juryn för GötaPriset
Vinnare av GötaPriset
SveaPriset
Om SveaPriset
Folder för SveaPriset
Juryn för SveaPriset
Vinnare av SveaPriset
Sveriges DigitaliseringsKommun
Om Sveriges DigtaliseringsKommun
Folder för Sveriges DigitaliserignsKommun
Juryn för Sveriges DigitaliseringsKommun
Vinnare av Sveriges DigitaliseringsKommun
Sveriges KvalitetsKommun
Om Sveriges KvalitetsKommun
Folder för KvalitetsKommun
Juryn för Sveriges KvalitetsKommun
Vinnare av Sveriges KvalitetsKommun
Sveriges Modernaste Myndighet
Sveriges Modernaste Myndighet
Folder för Sveriges Modernaste Myndighet
Juryn för Sveriges Modernaste Myndighet
Vinnare av Sveriges Modernaste Myndighet
Delarrangemang
Om
Om Kvalitetsmässan
Tema: Det nya Sverige
Verksamhetsberättelse
Utvärdering
Restauranger
Press
Kontakt
|
Anmälan till Sveriges Modernaste Myndighet 2017
Utmärkelser
GötaPriset
Om GötaPriset
Folder för GötaPriset
Juryn
Vinnare av GötaPriset
SveaPriset
Sveriges DigitaliseringsKommun
Om Sveriges DigitaliseringsKommun
Anmälan till Sveriges DigitaliseringsKommun
Folder för Sveriges DigitaliseringsKommun
Juryn
Vinnare av Sveriges DigitaliseringsKommun
Sveriges KvalitetsKommun
Om Sveriges KvalitetsKommun
Folder för KvalitetsKommun
Juryn
Vinnare av Sveriges KvalitetsKommun
Sveriges Modernaste Myndighet
Om Sveriges Modernaste Myndighet
Anmälan till Sveriges Modernaste Myndighet
Folder för Sveriges Modernaste Myndighet
Juryn
Vinnare av Sveriges Modernaste Myndighet
Markera hur långt myndigheten kommit i sitt utvecklingsarbete genom att kryssa för Ej alls, Delvis, I hög grad eller Fullt ut för var och ett av påståendena. Myndigheter är olika och unika. I de fall någon fråga inte är förenlig med myndighetens uppdrag och storlek kryssas alternativet ej tillämpligt.
0. Ej alls
genomfört i några tillämpliga avseenden (0 %).
1. Delvis
genomfört i tillämpliga avseenden (mindre än 50 %).
2. I hög grad
genomfört i tillämpliga avseenden (mer än 50 %).
3. Fullt ut
genomfört i alla tillämpliga avseenden (100 %).
Steg 1 av 5
20%
A. Kvalitet, enkelhet och effektivitet. Hur gör myndigheten för att utföra sitt uppdrag med hög kvalitet och så enkelt och effektivt som möjligt?
Det centrala kriterieområdet – kärnvärdena för den moderna statliga myndigheten – är att utföra uppdraget med hög kvalitet och en hög grad av enkelhet. Det ska vara så enkelt som möjligt för så många som möjligt att ta del av förvaltningens tjänster. Myndigheten ska skapa mesta möjliga värden för pengarna. Rätt använt kan digitalisering bidra till ett innovativt arbetsklimat där verksamheterna utvecklas och kvalitetssäkras och där de samlade resurserna kan användas mer effektivt. Beskriv hur myndigheten styr och utvärderar sina digitaliseringsinsatser, hur myndigheten använder sig av digitalisering för att utveckla sin service till invånare och företagare, samt vilka effekterna har blivit. Återge hur myndigheten har förbättrat arbetsmiljön, utvecklat kvaliteten i verksamheten och möjliggjort ett effektivt arbetssätt. Lyft fram ett exempel där digitalisering och/eller förändrade arbetssätt har
A1. Myndigheten har kunskaper om vad som skapar värde för användargrupperna och när, hur och varför de efterfrågar myndighetens tjänster.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A2. Myndighetens information, service och tjänster är utformade för att vara enkla och tillgängliga för alla medborgare och företag.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A3. Myndigheten arbetar systematiskt med att inhämta information om användargruppernas behov.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A4. Myndigheten arbetar systematiskt med att följa och analysera den användarupplevda kvaliteten på tjänsterna.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A5. Myndigheten arbetar systematiskt med att snabbt och enkelt ta vara på synpunkter och klagomål samt vidta åtgärder.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A6. Användarna har tillgång till en servicedeklaration, d v s ett åtagande av myndigheten att utföra tjänster med angiven kvalitet, service och bemötande.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A7. Myndigheten har undanröjt enkelt avhjälpta hinder, som gör att personer med funktionsnedsättningar annars stängs ute eller har svårt att besöka myndighetens lokaler.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A8. Myndigheten samverkar med andra aktörer (privata och offentliga) för att utveckla enklare och effektivare tjänster för medborgare och företag.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A9. Myndigheten har en samlad strategi och system för det kontinuerliga kvalitets- och förbättringsarbetet.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A10. Myndigheten har system för att följa upp och förbättra rättssäkerhet och likabehandling.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A11. Myndigheten har system för att mäta och rapportera antal prestationer samt kostnad och kvalitet per prestation.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A12. Myndigheten har system för att mäta och analysera effekterna av verksamheten.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A13. Myndigheten har ett ledningssystem för informationssäkerhet.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A14. Myndigheten har systematik för att följa och styra sina IT-investeringar och deras nytta.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A15. Myndigheten använder Post- och Telestyrelsens vägledning för webb-utveckling för att det ska bli så enkelt som möjligt att använda myndighetens webbplats och e-tjänster.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A16. Myndigheten har infört system för att hantera handlingar elektroniskt, dvs e-inköp, e-faktura, e-diarium och e-arkiv.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A17. Myndigheten erbjuder digitala tjänster som gör det enkelt för medborgare och företag att få service direkt via exempelvis myndighetens hemsida, app eller Mina meddelanden.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B. Engagerade och kompetenta chefer och medarbetare. Hur gör myndigheten för att utveckla en god arbetsmiljö och delaktiga medarbetare?
Medarbetarna är den viktigaste resursen. Framtiden medför stora rekryteringsbehov för staten. Konkurrensen ökar om de kompetenta medarbetarna och de skickliga ledarna. Samtidigt ställs ökande krav på statens anställda att vara öppna och serviceorienterade. Värdet av de statliga tjänsterna påverkas av den relation som skapas mellan myndigheternas medarbetare och dem man är till för. Beskriv hur myndigheten arbetar strategiskt med sin kompetensförsörjning samt hur myndigheten gör för att rekrytera och behålla kompetenta och välmotiverade chefer och medarbetare. Ge exempel på hur myndigheten arbetar för att skapa bra arbetsmiljö som gör att chefer och medarbetare trivs och utvecklas i verksamheten. Beskriv hur myndigheten arbetar med att stärka chefers och medarbetares digitala kompetens och vad effekterna har blivit.
B1. Myndigheten bedriver ett strategiskt arbete för att långsiktigt trygga sin kompetensförsörjning.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B2. Myndighetens chefer och medarbetare har tillgång till kompetensutveckling för att stärkas i sitt ledar- och medarbetarskap.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B3. Myndigheten har en organisationskultur och ett styrsystem som befrämjar ett aktivt medarbetarskap, dvs att ta ansvar för att utveckla myndigheten och sitt eget arbete.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B4. Myndigheten bedriver ett systematiskt arbete för att skapa stimulerande och attraktiva arbetsplatser samt säkerställa en god digital arbetsmiljö.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B5. Myndigheten har ett systematiskt arbetsmiljö- och friskvårdsarbete som stödjer hälsa, välbefinnande och verksamhetsutveckling?
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B6. Myndigheten har ett systematisk och normkritiskt jämställdhets och mångfaldsarbete för att bredda och stärka kompetensbasen bland chefer och medarbetare.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B7. Chefer och medarbetare är utbildade och införstådda med de grundläggande värden och etiska förhållningssätt som ingår i rollen som statsanställd på myndigheten.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B8. Myndigheten arbetar aktivt med chefer och medarbetare för att utveckla förståelse och kompetens kring förtroende- och bemötandefrågor.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B9. Myndigheten arbetar aktivt för att chefer och medarbetare ska utveckla förståelse och kompetens kring hur myndigheten ska kunna utvecklas med hjälp av digitalisering.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B10. Myndigheten arbetar aktivt för att främja introduktionen av nyanlända i arbetslivet genom att exempelvis erbjuda praktikplatser, delta i arbetet med snabbspår för akademiker och/eller moderna beredskapsjobb.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C. Förnyelse och innovation. Hur gör myndigheten för att bli en smart myndighet under ständig utveckling?
Den moderna myndigheten förändras kontinuerligt. I samverkan med näringsliv, akademi, civilsamhälle och individer, nyttjas teknikutveckling för att möta samhällets utmaningar och nå tillväxt och välfärd. Det gäller för myndigheten att följa och förstå sådana omvärldsfaktorer som påverkar hur väl den kan klara sitt uppdrag. För att bemästra en rörligare omvärld präglad av snabba förändringar behöver myndigheten bygga en organisation som är öppen, förändringsbenägen och lärande. Här är vi intresserade av om myndigheten har en framtidsinriktad vision, arbetar med öppen innovation och är digitalt mogen. Ge exempel på samarbeten som ger upphov till nya idéer och servicelösningar som bidrar till arbete och tillväxt. Ange vilka incitament och förutsättningar medarbetarna har för att kunna föreslå och genomföra nya smarta metoder och lösningar. Beskriv vilka som är myndighetens största utmaningar och möjligheter med digitalisering de närmaste två åren.
C1. Myndigheten har en organisationskultur som värdesätter och förstärker innovationsförmågan bland chefer och medarbetare.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C2. Myndigheten har vidtagit systematiska åtgärder för att stödja och stimulera öppenhet och att olika medarbetare kan komma till tals, även i frågor som är besvärande för ledningen.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C3. Myndigheten följer och tillvaratar relevant forskning och de möjligheter som datadriven innovation ger som kan utveckla smarta arbetssätt och samhällsnytta.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C4. Myndigheten analyserar och påtalar behovet av att ändra lagar och regler för att kunna erbjuda en enklare och effektivare service.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C5. Myndigheten har system och forum för jämförelser med andra serviceutförare (benchmarking), för att få erfarenheter som kan leda till verksamhetsförbättringar.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C6. Myndigheten använder sig av former för att engagera dem man är till för i att anpassa, utveckla och designa myndighetens tjänster.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C7. Myndigheten följer och analyserar hur förändringar i omvärlden kan påverka dess framtida uppgifter.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C8. Myndigheten har genomfört någon innovation under 2016 som lett till väsentliga förbättringar av kund- eller samhällsnytta.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C9. Myndigheten har beredskap för att avvärja och möta krisartade händelser.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D. Hållbar, miljö- och klimatmedveten utveckling. Hur gör myndigheten för att bidra till att förbättra miljö och klimatet?
Ingen myndighet står utanför miljöarbetet. Alla bidrar. Statens myndigheter utgör föredömen för andra organisationer och visar hur konkreta, enkla miljöåtgärder kan leda till stora resultat i energibesparing och minskad miljöbelastning. Det kan ske genom att ge medarbetarna den utbildning som behövs i hållbar utveckling. Det kan även vara genom miljökrav i upphandlingar. Ge exempel på åtgärder för att minska energiförbrukning och miljöbelastning generellt och i enskilda delar av verksamheten. Ange även om myndigheten indirekt, genom att påverka andra, bidrar till att de nationella målen för miljökvalitet nås.
D1. Myndigheten har ett miljöledningssystem som motsvarar kraven enligt EMAS, ISO 14001 eller enligt förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D2. Myndigheten har genomfört en miljöutredning som utgår från de nationella miljökvalitetsmålen och som identifierar myndighetens både direkta och indirekta miljöpåverkan.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D3. Myndigheten har upprättat egna mätbara miljö- och klimatmål för både direkt och indirekt miljö- och klimatpåverkan.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D4. Myndigheten har vidtagit miljö- och klimatmotiverade åtgärder och kunnat mäta effekten av åtgärderna i relation till de egna miljö och klimatmålen.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D5. Myndigheten arbetar med miljö- och klimatkrav samt social hänsyn i samband med upphandling av varor och tjänster.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D6. Myndigheten arbetar med miljökrav och social hänsyn i samband med upphandling av varor och tjänster.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D7. Myndigheten publicerar all miljöinformation för ökad transparens och medvetenhet hos medarbetare och allmänhet.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
Förnamn
*
Efternamn
*
Organisation
*
Avdelning
Gatuadress
Postadress
*
Telefon
*
E-post
*
Kommentarer
0