Open Menu
Konferensen
Program 2019
För utställare
Varför ställa ut?
Monterbokning
Medverka i programmet
Varning för katalogföretag
Utmärkelser
GötaPriset
Folder för GötaPriset
Juryn för GötaPriset
Vinnare av GötaPriset
SveaPriset
Folder för SveaPriset
Juryn för SveaPriset
Vinnare av SveaPriset
Sveriges DigitaliseringsKommun
Vinnare av Sveriges DigitaliseringsKommun
Kommunernas utveckling i en digital tid
Sveriges KvalitetsKommun
Folder för Sveriges KvalitetsKommun
Juryn för Sveriges KvalitetsKommun
Vinnare av Sveriges KvalitetsKommun
Sveriges Modernaste Myndighet
Anmälan till Sveriges Modernaste Myndighet
Folder för Sveriges Modernaste Myndighet
Skriften Att bidra till lärande och erfarenhetsutbyte
Juryn för Sveriges Modernaste Myndighet
Vinnare av Sveriges Modernaste Myndighet
Nyhetsbrev
Om
Kvalitetsmässan
Verksamhetsberättelse
Utvärdering
Bilder från mässan
Hitta till Kvalitetsmässan
För press
Kontakta oss
Konferensen
Program 2019
För utställare
Varför ställa ut?
Monterbokning
Medverka i programmet
Varning för katalogföretag
Utmärkelser
GötaPriset
Folder för GötaPriset
Juryn för GötaPriset
Vinnare av GötaPriset
SveaPriset
Folder för SveaPriset
Juryn för SveaPriset
Vinnare av SveaPriset
Sveriges DigitaliseringsKommun
Vinnare av Sveriges DigitaliseringsKommun
Kommunernas utveckling i en digital tid
Sveriges KvalitetsKommun
Folder för Sveriges KvalitetsKommun
Juryn för Sveriges KvalitetsKommun
Vinnare av Sveriges KvalitetsKommun
Sveriges Modernaste Myndighet
Anmälan till Sveriges Modernaste Myndighet
Folder för Sveriges Modernaste Myndighet
Skriften Att bidra till lärande och erfarenhetsutbyte
Juryn för Sveriges Modernaste Myndighet
Vinnare av Sveriges Modernaste Myndighet
Nyhetsbrev
Om
Kvalitetsmässan
Verksamhetsberättelse
Utvärdering
Bilder från mässan
Hitta till Kvalitetsmässan
För press
Kontakta oss
|
Välkomna att anmäla er till Sveriges Modernaste Myndighet 2021!
Sista dag för anmälan är den 11 mars 2021.
Steg 1 av 6 - Skriften Att bidra till lärande och erfarenhetsutbyte
16%
Skriften Att bidra till lärande och erfarenhetsutbyte
Arrangörerna av Sveriges Modernaste Myndighet bjuder in samtliga myndigheter att medverka i en skrift för Att bidra till lärande och erfarenhetsutbyte. Myndigheternas texter kommer sammanställas i en skrift för att bidra till lärande och erfarenhetsutbyte kopplat till hur myndigheterna klarar av att ställa om och hantera den situation vi nu befinner oss i med en pandemi som påverkar hela världen.
Hur var myndighetens beredskap för att fullgöra sitt uppdrag när pandemin slog till?
*
Har myndigheten kunnat utföra sitt uppdrag som planerat, vilka har utmaningarna varit och vilka åtgärder har vidtagits för att kunna bedriva verksamheten?
*
Vilka lärdomar inför framtida kriser har myndigheten dragit av den nuvarande situationen?
*
A. Rättssäkerhet och effektivitet
Det centrala kriterieområdet – kärnvärdena för den moderna statliga myndigheten – är att utföra uppdraget med hög kvalitet och rättssäkerhet och en hög grad av enkelhet. Det ska vara så enkelt som möjligt för så många som möjligt att ta del av förvaltningens tjänster. Myndigheten ska skapa mesta möjliga värden för pengarna. Rätt använt kan digitalisering bidra till ett innovativt arbetsklimat där verksamheterna utvecklas och kvalitetssäkras och där de samlade resurserna kan användas mer effektivt.
Markera hur långt myndigheten kommit i sitt utvecklingsarbete genom att kryssa för Ej alls, Delvis, I hög grad eller Fullt ut för var och ett av påståendena. Myndigheter är olika och unika. I de fall någon fråga inte är förenlig med myndighetens uppdrag och storlek kryssas alternativet ej tillämpligt.
0. Ej alls
genomfört i några tillämpliga avseenden (0 %).
1. Delvis
genomfört i tillämpliga avseenden (mindre än 50 %).
2. I hög grad
genomfört i tillämpliga avseenden (mer än 50 %).
3. Fullt ut
genomfört i alla tillämpliga avseenden (100 %).
A1. Myndigheten har kunskaper om vad som skapar värde för målgrupperna och när, hur och varför de efterfrågar myndighetens tjänster.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A2. Myndighetens information, service och tjänster är utformade för att vara så enkla och tillgängliga som möjligt för medborgare och företag.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A3. Myndigheten har system för att snabbt och enkelt ta vara på synpunkter och klagomål samt vidta åtgärder, och följa och analysera hur målgruppen upplever kvaliteten på tjänsterna.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A4. Har myndigheten rutiner för att följa upp att legalitetsprincipen följs både vad gäller myndighetsutövning, tillämpning av lag och i myndighetens faktiska handlande?
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A5. Målgruppen har tillgång till en servicedeklaration, dvs ett åtagande av myndigheten att utföra tjänster med angiven kvalitet, service och bemötande.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A6. Myndigheten har undanröjt enkelt avhjälpta hinder, som gör att personer med funktionsnedsättningar annars stängs ute.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A7. Myndigheten är drivande i att utveckla och utföra tjänster tillsammans med andra aktörer (privat och offentliga) som gör det enklare och effektivare för medborgare och företag även när nyttan av samverkan inte primärt gynnar den egna myndigheten.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A8. Myndigheten har en samlad strategi och system för det kontinuerliga kvalitets- och förbättringsarbetet som aktivt tillämpas inom myndigheten.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A9. Myndigheten har system för att följa upp och förbättra rättssäkerhet som aktivt används av myndigheten.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A10. Myndigheten har system för att följa upp och förbättra likabehandling som aktivt används av myndigheten.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A11. Myndigheten har system för att mäta och analysera effekterna av verksamheten som aktivt används av myndigheten och vars resultat redovisas externt.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A12. Myndigheten har ett ledningssystem för informationssäkerhet som aktivt används av myndigheten.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A13. Myndigheten eftersträvar en god säkerhetskultur där alla i organisationen har kunskap om och förståelse för behoven av säker informationshantering.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A14. Myndigheten har upprättat en informationssäkerhetspolicy och andra styrande dokument som krävs för att kunna bedriva ett systematiskt informationssäkerhetsarbete.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A15. Myndigheten uppdaterar kontinuerligt sin riskanalys för att identifiera skillnaden mellan införda säkerhetsåtgärder och eventuellt nya behov av säkerhetsåtgärder.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A16. Myndigheten genomför regelbundet penetrations- och stresstester av sin digitala miljö och vidtar åtgärder för att åtgärda brister.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A17. Myndigheten arbetar systematiskt med nyttorealisering för att skapa bättre underlag inför investeringsbeslut.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
A18. Myndigheten har rutiner för att kunna efterleva dataskyddsförordningen (GDPR).
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B. Ledar- och medarbetarskap
Medarbetarna är den viktigaste resursen. Framtiden medför stora rekryteringsbehov för staten. Konkurrensen ökar om de kompetenta medarbetarna och de skickliga ledarna. Samtidigt ställs ökande krav på statens anställda att vara öppna och serviceorienterade. Värdet av de statliga tjänsterna påverkas av den relation som skapas mellan myndigheternas medarbetare och dem man är till för.
Markera hur långt myndigheten kommit i sitt utvecklingsarbete genom att kryssa för Ej alls, Delvis, I hög grad eller Fullt ut för var och ett av påståendena. Myndigheter är olika och unika. I de fall någon fråga inte är förenlig med myndighetens uppdrag och storlek kryssas alternativet ej tillämpligt.
0. Ej alls
genomfört i några tillämpliga avseenden (0 %).
1. Delvis
genomfört i tillämpliga avseenden (mindre än 50 %).
2. I hög grad
genomfört i tillämpliga avseenden (mer än 50 %).
3. Fullt ut
genomfört i alla tillämpliga avseenden (100 %).
B1. Myndigheten bedriver ett strategiskt arbete för att långsiktigt trygga sin kompetensförsörjning och göra det möjligt för medarbetarna att kompetensväxla till nya arbetsuppgifter.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B2. Myndigheten har en rekryteringsprocess som säkerställer att alla personer ges lika möjligheter att söka och konkurrera om tjänster på myndigheten.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B3. Myndigheten har tydliga riktlinjer kring mutor, korruption och jäv samt ett kontinuerligt och proaktivt arbete för att föra samtal kring den gemensamma statliga värdegrunden.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B4. Myndigheten har infört tillitsbaserad styrning internt exempelvis genom att ha en organisationskultur och ett styrsystem som befrämjar ett aktivt medarbetarskap, dvs att ta ansvar för att utveckla myndigheten och sitt eget arbete.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B5. Myndigheten erbjuder flexibla arbetstider och arbetsvillkor som ligger inom ramen för verksamhetens förutsättningar och ger medarbetarna goda förutsättningar att skilja på arbetstid och fritid.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B6. Myndigheten har arbetat med att rensa i styrdokument och uppföljning för att skapa utrymme för medarbetare att använda sin professionella kompetens.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B7. Myndigheten har sätt, andra än via närmast överordnade chef, för medarbetarna att nå fram med sin feedback till ledningen när det gäller gemensamma verksamhetsutmaningar.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B8. Medarbetarna har utrymme och inflytande att påverka, styrning, processer och digitala lösningar.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B9. Myndigheten bedriver ett partsgemensamt systematiskt arbete för att skapa en hållbar arbetsmiljö och attraktiva arbetsplatser.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B10. Medarbetarsamtal och lönesättande samtal används för att koppla individuella mål och prestationer till myndighetens uppdrag och utveckling.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B11. Myndigheten har ett systematiskt och proaktivt arbetsmiljöoch friskvårdsarbete som stödjer både fysisk och mental hälsa, välbefinnande och verksamhetsutveckling.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B12. Myndigheten har ett systematisk och kontinuerligt jämställdhets- och mångfaldsarbete för att bredda och stärka kompetensbasen bland chefer och medarbetare.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B13. Chefer och medarbetare är utbildade och införstådda med den gemensamma statliga värdegrunden och det etiska förhållningssätt som ingår i rollen som statsanställd.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B14. Myndigheten arbetar aktivt med chefer och medarbetare för att utveckla förståelse och kompetens kring förtroende- och bemötandefrågor.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B15. Myndigheten arbetar aktivt för att chefer och medarbetare ska ges kompetens och verktyg för att kunna hantera digitalisering och automatisering.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B16. Myndigheten har tydliga policyer och rutiner för var och hur sexuella trakasserier ska anmälas och hur de hanteras vidare i organisationen.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
B17. Myndigheten har vidtagit systematiska åtgärder för att stödja och stimulera öppenhet och att olika medarbetare kan komma till tals, även i frågor som är besvärande för ledningen.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C. Förnyelse och innovation
Den moderna myndigheten förändras kontinuerligt. I samverkan med näringsliv, akademi, civilsamhälle och individer, nyttjas teknikutveckling för att möta samhällets utmaningar och nå tillväxt och välfärd. Det gäller för myndigheten att följa och förstå sådana omvärldsfaktorer som påverkar hur väl den kan klara sitt uppdrag. För att bemästra en rörligare omvärld präglad av snabba förändringar behöver myndigheten bygga en organisation som är öppen, förändringsbenägen och lärande. Här är vi intresserade av om myndigheten har en framtidsinriktad vision, arbetar med öppen innovation och är digitalt mogen.
Markera hur långt myndigheten kommit i sitt utvecklingsarbete genom att kryssa för Ej alls, Delvis, I hög grad eller Fullt ut för var och ett av påståendena. Myndigheter är olika och unika. I de fall någon fråga inte är förenlig med myndighetens uppdrag och storlek kryssas alternativet ej tillämpligt.
0. Ej alls
genomfört i några tillämpliga avseenden (0 %).
1. Delvis
genomfört i tillämpliga avseenden (mindre än 50 %).
2. I hög grad
genomfört i tillämpliga avseenden (mer än 50 %).
3. Fullt ut
genomfört i alla tillämpliga avseenden (100 %).
C1. Myndighetens chef tar ett ansvar för att driva på digitalisering, innovation och utveckling och det finns en organisationskultur som värdesätter och förstärker innovationsförmågan bland chefer och medarbetare.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C2. Myndigheten följer och tillvaratar relevant forskning som kan utveckla verksamheten.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C3. Myndigheten analyserar och påtalar behovet av att ändra lagar och regler för att kunna erbjuda en bättre service.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C4. Myndigheten arbetar systematiskt med analys befintliga data (big data och data analytics) för att kunna utveckla bättre tjänster och fatta bättre underbyggda beslut.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C5. Myndigheten använder sig av former för att engagera målgruppen i att anpassa, utveckla och designa myndighetens tjänster utifrån målgruppens perspektiv.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C6. Myndigheten jobbar systematiskt med öppna data för att tillgängliggöra data som en plattform för innovationer.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C7. Myndigheten följer och analyserar hur förändringar i omvärlden kan påverka dess framtida uppgifter samt hur motsvarande myndigheter i andra länder arbetar för att utveckla sin verksamhet.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C8. Myndigheten har i sin verksamhet tagit till vara de möjligheter som nya tekniker så som blockkedjor, automatisering, robotisering och artificiell intelligens ger.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
C9. Myndigheten har beredskap och övar regelbundet både självständigt och tillsammans med andra för att avvärja och möta krisartade händelser.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D. Hållbar utveckling
Sverige har tagit beslut om att genomföra Agenda 2030 för att nå de globala målen för hållbar utveckling. För Sverige innebär genomförandet av Agenda 2030 en successiv omställning till ett modernt och hållbart välfärdssamhälle som också bidrar till en hållbar utveckling globalt. Samarbete och partnerskap mellan olika aktörer är en förutsättning för ett lyckat genomförande. Vad gör enskilda myndigheter för att bidra till Agenda 2030 och de globala målen? Riksdagens klimatmål lyder: Senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären, för att därefter uppnå negativa utsläpp. Hur bidrar enskilda myndigheter till den miljömässiga hållbarheten, klimatmålet och riksdagens miljökvalitetsmål?
Markera hur långt myndigheten kommit i sitt utvecklingsarbete genom att kryssa för Ej alls, Delvis, I hög grad eller Fullt ut för var och ett av påståendena. Myndigheter är olika och unika. I de fall någon fråga inte är förenlig med myndighetens uppdrag och storlek kryssas alternativet ej tillämpligt.
0. Ej alls
genomfört i några tillämpliga avseenden (0 %).
1. Delvis
genomfört i tillämpliga avseenden (mindre än 50 %).
2. I hög grad
genomfört i tillämpliga avseenden (mer än 50 %).
3. Fullt ut
genomfört i alla tillämpliga avseenden (100 %).
D1. Myndigheten tar i sina beslut, processer och aktiviteter hänsyn till de tre dimensionerna av hållbar utveckling (miljömässiga, sociala och ekonomiska).
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D2. Myndigheten har en handlingsplan för hållbar utveckling och Agenda 2030.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D3. Myndigheten har på regeringens uppdrag identifierat hur myndigheten kan bidra till att uppfylla Sveriges genomförande av FN:s Agenda 2030 mål.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D4. Myndigheten har integrerat arbetet med hållbar utveckling i sina verksamheter och i sina styrprocesser för att nå målen i Agenda 2030.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D5. Myndigheten har ett miljöledningssystem som motsvarar kraven enligt EMAS, ISO 14001 eller enligt förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D6. Myndigheten har genomfört en miljöutredning som utgår från de nationella miljökvalitetsmålen och som identifierar myndighetens både direkta och indirekta miljöpåverkan.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D7. Myndigheten har upprättat egna mätbara miljö- och klimatmål för både direkt och indirekt miljöpåverkan.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D8. Myndigheten har vidtagit miljömotiverade åtgärder och kunnat mäta effekten av åtgärderna i relation till de egna miljömålen.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D9. Myndighetens högsta ledning har beslutat om mål samt fått ta del av resultat och system för miljöarbetet.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D10. Myndigheten ställer hållbarhetskrav vid offentlig upphandling.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
D11. Myndigheten samverkar med andra för att bidra till att öka jämställdheten i samhället.
*
Ej alls
Delvis
I hög grad
Fullt ut
Ej tillämpligt
Förnamn
*
Efternamn
*
Organisation
*
Avdelning
Gatuadress
Postadress
*
Telefon
*
E-post
*
Kommentarer
0