På denna sida hittar du information som vi hoppas ska vara till hjälp inför ditt uppdrag och ge en tydligare bild av vad du kan förvänta dig på plats.
Om du står som moderator för ett seminarium i konferensprogrammet kommer du att få kontaktuppgifter till de som medverkar. Kontakta de medverkande angående innehåll och upplägg. Har du ytterligare frågor eller funderingar kring programpunktens upplägg och innehåll, kontakta den som bjudit in dig till punkten, gärna så snart som möjligt.
Du bör vara på plats senast 15 minuter innan programpunktens start för att stämma av med de medverkande i programpunkten och ditt team. Tänk på att ha kontaktuppgifter till de medverkande lätt tillgängligt.
MÅLGRUPP FÖR KONFERENSEN – DIN PUBLIK
Kvalitetsmässan samlar deltagare från hela Sveriges offentliga sektor, samt delar av Norden. Vanligt är att man arbetar med verksamhetsutveckling, som chef eller som förtroendevald inom kommunal, regional eller statlig verksamhet.
ATT TÄNKA PÅ UNDER PROGRAMPUNKTEN
En kort checklista:
TIPS FÖR ETT GOTT MODERATORSKAP
Syftet med ett seminarium är ge kompetensutveckling och/eller inspiration. Publiken ska gå därifrån med en förståelse för problematiken som presenteras och samtalet bör driva branschfrågan framåt. Genom att skapa ett psykologiskt tryggt sammanhang möjliggör du för paneldeltagare att våga dela med sig mer fritt av exempel, kompetens och erfarenhet.
DITT TEAM – TEKNIKER OCH SALSVÄRD
I varje konferenslokal finns en tekniker som förser de medverkande med headsets/mikrofoner, assisterar kring bildvisning, etc. Det finns också en salsvärd som sköter in- och utsläpp av publik och ser till att det finns nytt vatten/muggar framställt. Salsvärden kan även vara behjälplig t.ex. för att ge tecken för när det återstår fem minuter av programpunkten.
Tänk på att kommunicera tydligt med ditt team för att skapa så goda förutsättningar som möjligt under genomförande, ni är varandras backup.