Artificiell intelligens (AI) är inte längre en framtidsvision – det är en del av vår vardag och en nyckel till att skapa ett smartare och mer inkluderande samhälle. AI kan hjälpa oss att förbättra sjukvården, effektivisera kollektivtrafiken, stärka skolan och göra offentlig service mer tillgänglig för alla. För att lyfta fram och premiera initiativ som använder AI för att skapa samhällsnytta instiftas nu utmärkelsen AI i samhällets tjänst.
Bakom utmärkelsen står Kvalitetsmässan och tankesmedjan Think AI.
Med utmärkelsen AI i samhällets tjänst vill vi:
Alla aktörer inom offentligt finansierade verksamheter som driver eller använder AI-lösningar med tydlig samhällsnytta är välkomna att delta. Du kan nominera din egen tjänst eller någon annans.
Utmärkelsen belönar mesta möjliga samhällsnytta med hjälp av AI. Målet är att lyfta fram innovativa lösningar som inte bara förbättrar livskvaliteten och effektiviserar verksamheter, utan även främjar hållbar utveckling och samhällsutveckling.
Anmäl ett bidrag genom att skicka in en kort beskrivning av AI-tjänsten och dess resultat på max två A4-sidor, samt svara på ett antal frågor om hur väl tjänsten uppfyller vissa kriterier, till exempel samhällsnytta, innovation, skalbarhet och transparens.
I juni möts juryn för att gå igenom bidragen och nominera max fyra finalister som därefter får skicka in case studies eller exempel på hur tjänsten har använts, referenser och stödjande dokument. Det hålls också en hearing där juryn får möjlighet att ställa frågor till finalisterna.
HÅLLTIDER FÖR AI I SAMHÄLLETS TJÄNST 2025
12 maj | Sista dag för att skicka in ett bidrag till AI i samhällets tjänst.
17 juni | Juryn nominerar max fyra bidrag för vidare utvärdering.
9 september | Hearing med finalisterna.
9 oktober | Jurymöte för att utse vinnaren.
11 november | Utdelning av utmärkelsen AI i samhällets tjänst.
11–13 november | Kvalitetsmässan arrangeras med bl a ett seminarium med finalisterna och ett med det vinnande bidraget.